dinsdag 5 juni 2012

Poppendraagdoek


Zoals ik beloofd had, hierbij een handleiding voor het maken van een draagdoek voor poppen (nu ja, een draagdoek voor kinderen, waarin ze hun poppen kunnen dragen...)

Noot: Het is de eerste keer dat ik zo'n tutorial maak. De foto's zijn allicht niet altijd even duidelijk, misschien zijn er soms wat teveel en soms wat te weinig. Ik weet het niet. (En misschien is het ook de laatste kaar dat ik zo'n handleiding opstel: als ik de hele tijd moet opruimen en foto's trekken, gaat dat naaien niet echt vooruit. Om te beginnen snap ik al niet hoe de anderen zoveel kunnen produceren, laat staan dat ik begrijp hoe ze dat ook nog eens allemaal kunnen vastleggen. Zucht.)


Maar dus. De handleiding. (Ik weet niet hoeveel U van naaien kent, dus doe ik het vrij uitgebreid...)

NODIG:
- 2 linten van 110 op 8 cm (het ene wordt het bovenlint, het andere het onderlint).
- 2 lapjes van 12 op 6 cm (worden de twee beenstukjes).
- 2 panden voor de steun van poppenrug en -hoofdje.
- 1 naaimachine en naaiprutsen allerlei.


De meeste poppendraagdoeken voor de Togodag maakte ik volledig in Afrikaanse stof. "Om didactische redenen" gebruik ik hier blauw voor de rug- en hoofdsteun, Afrikaanse stof (daar zwemmen blijkbaar ook vissen) voor de linten. En oh, alles is gerimpeld, strijken doe ik niet. (Maar U mag dat wel.)

WERKWIJZE:

Stap 1. Plooi beenstukjes dubbel (de averechtse kanten op elkaar) en stik de langste rand samen. De twee uiteindes blijven open.


Keer via één van de uiteindes de rechtse stof terug naar buiten. Strijk plak (of duw plak) en stik langs de vier zijden (de twee langste zijden zijn mooi dicht, de twee kortste zijden mogen rafelen).


Stap 2. Leg de twee rugstukken met de rechtse kant op elkaar. Leg beide beenstukjes zo binnenin:


Stik op 1 cm van de rand volledig rond, laat enkel het korte eindje open. Knip de hoekjes af en knip inkepingen in het betere bochtenwerk.


! Let op: Zorg ervoor dat je tijdens het meestikken van de beenstukje in de rugpanden, enkel de korte kanten stikte. De lange zijde van de beenstukjes moet vrij blijven. (Hieronder zet ik mijn naaivoetje even omhoog om beter te tonen wat ik bedoel...)


Keer de rechtse kant nu naar buiten. De beenstukjes komen er vanzelf uitpiepen. Strijk plat of duw dat zo'n beetje plat en speld alvast voor stap 4. Op de breedtelijn waar het ruggenstuk begint af te buigen, duid je met een kopspeld alvast het midden aan.


Stap 3. Maak het boven- en onderlint klaar:

  • Het bovenlint plooi je dubbel (averechtse kanten op elkaar). Stik de lange zijde samen, laat één uiteinde open. Keer de rechtse stofkant terug naar buiten.
  • Het onderlint plooi je dubbel (averechts op elkaar). Stik de lange zijde samen, maar laat daar in het midden 30 cm open. De twee korte uiteindes stik je. Keer de rechtse stofkant naar buiten via de 30 cm opening in het midden.
  • Duid bij de twee linten het midden aan (met kopspeld of krijtje).



Stap 4. Het bovenlint. Leg het net onder de afbuiging in het rugstuk.


Het midden van het lint komt in het midden van het rugstuk. Speld vast.


Stik nu de randen van het rugstuk, je stikt automatisch het bovenlint mee.


Stik nu rondom rond het bovenlint.


Stap 5. Het onderlint. Dààr komt het onderlint. Ik noem het voor het gemak even "het kruis" (daar moet immers het kruis van de pop / knuffel komen).


Speld het midden (van het kruis en van het onderste lint). Laat de middens overeen komen en leg het kruis zo in het onderste lint.


Leg ook de beenstukjes (uit stap 1) in het onderlint - zo dicht mogelijk bij het dichtgenaaide deel van het onderlint. (Beide beenstukken komen dus aan de uiteindes van de 30 cm opening uit stap 3.)


Speld alle stukken open onderste lint tussen kruis en beenstukjes dicht. (Of strijk plat of zo.)


Zo moet het er dan uitzien.


Stik het onderste lint rondom rond volledig plat. Kruis en beenstukjes stik je automatisch mee.


RESULTAAT:

Dit is de achterkant / de buitenkant van de poppendraagdoek. De kant die op de rug zichtbaar is wanneer pop/knuffel erin zit en het kind de draagdoek aanheeft.


Aan de binnenkant leg je de pop / knuffel. De rest wijst zichzelf uit. Steek de beentjes door de gaten. Bind het onderste lint rond de buik van het kind, het bovenste lint rond de borst van het kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten