maandag 10 juni 2013

Ecoplan voor Gent

In de jaren '90 was mijn generatie heerlijk duidelijk ingedeeld in hokjes: je had de Johnny's en Marina's, de snobs en de alterno's. In Gent was die laatste groep redelijke goed vertegenwoordigd.

We droegen combats en een regenboogsjaal van de wereldwinkel. Op onze rugzak plakten stickers met 'All the arms we need'. We scoorden Fleece op de Yahoo-boot aan de Vooruit. En voor van die grote ruw gebreide truien gingen we naar dat winkeltje in een doodlopend zijstraatje van de Lange Munt. Het zag er allemaal wat alternatiever uit, maar eigenlijk weet ik niet of die kleren écht op een alternatieve manier gemaakt werden.

Vandaag kan ik mijn generatiegenoten minder duidelijk in hokjes verdelen. In Gent loopt er een pak mensen rond waarbij ik aan de kledingstijl alleen al kan zien dat zij duidelijk voor een alternatief, duurzaam en ecologisch model gaan. Maar er zijn er evengoed waarbij je aan de buitenkant niets ziet, terwijl ik weet: die eten choco uit de wereldwinkel en verantwoorde bananen, die dragen hippe kleedjes waar geen kinderarbeid aan te pas kwam en duurzame schoenen die ook nog eens comfortabel zitten. En hun chique tas is gemaakt van tweedehands leer of versneden vrachtwagenzeil. Ja echt, 't is gelukkig niet meer met lelijk gebatikte T-shirts, maar als het aankomt op verantwoorde hippigheid regeert Gent nog steeds.

En daarom hebben Lucien en ik vandaag goed nieuws voor U! Gent heeft een nieuw Ecoplan met daarop meer dan 200 met winkels, restaurants en dienstverleners waar je zonder enig schuldgevoel geld kunt uitgeven. In tegenstelling tot de hoogtijdagen van Street (dat winkeltje in de Lange Munt) bestaan daar nu immers labels voor. Zo weet je het tenminste zeker: wie werkt ecologisch, wie betaalt de producent een eerlijke prijs en wie doet beide?

En kijk, als elke Gentenaar nu eens op die 200 adressen aan zijn gerief zou komen, dan redden we niet alleen onze planeet, we bevestigen ook nog eens dat we wel degelijk in de wijste stad ter wereld wonen en het wordt steeds minder duidelijk wie in welk hokje hoort: we doen gewoon allemaal van hippe duurzaamheid!

Lucien stelt voor: het volledige Ecoplan Gent.

Vanaf woensdag gratis in de zone 09! Maar nu verschijnen al berichten in de krant.
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten