donderdag 30 maart 2017

Hoe voed ik mijn zoon op tot feminist?

De dochter heeft het helemaal mee. Staan er in het instructieboekje van de goocheldoos alleen maar mannen? 'Mama, dat kan toch niet! Er zijn ook vrouwelijke goochelaars. Waarom worden die niet afgebeeld?' En andere momenten.

De zoon daarentegen heeft kronkels die ik maar niet kan keren.

1.
Alleen de familie B. is mijn familie.
En omi en jopa dan? De tantes Clementine en hun dochters?
Dat is jouw familie. Zij heten niet B., zoals ik, en dat telt niet mee. 
Zeg! Je zat in mijn buik. Ook al dragen we niet dezelfde naam, ik ben jouw familie. 
Neen, niet echt.

2.
Papa zijn werk is belangrijker.
Hoezo? 
Hij werkt meer.
Ook in minder tijd kun je belangrijke dingen doen.
Maar hij werkt ook voor de hele wereld!
Ja. En ik werk voor kinderen in België. Vind je kinderen niet belangrijk?
Neen, niet echt.  


En dan is er nog dat idee van hem dat het zaadje alle slechte eigenschappen uit het eitje heeft weggeschoten. 'Gelukkig heeft papa dat gedaan, anders was ik zo'n vergeetkous als jij.'

Hij is voor mij best lief, hoor. En zich van geen enkel kwaad bewust. Maar van een aantal dingen is hij zo rotsvast overtuigd, dat zijn vader en ik hem graag op andere gedachten zouden brengen. Het lukt ons niet. De titel hierboven is geen truc om U te doen klikken naar een stuk dat het antwoord weet, ik zit oprecht met die vraag.

Hoe voed ik mijn zoon op tot feminist?
    

2 opmerkingen:

  1. Ow, jeetje :-). Gewoon blijven doen en zeggen wat je bezig bent, denk ik. Uiteindelijk zal zijn frank wel vallen. Voorleven en geduld hebben zeker? Zoals in nummertje 18 van je link, de man zegt: "my mom would always point out to us..." Toen had ie er misschien ook geen oren naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ergens is het wel grappig (van waar haalt hij het toch, dat het zaadje alle slechte eigenschappen uit het eitje wegschiet? :) Maar het is natuurlijk logisch dat als hij zo'n dingen echt voor waar aanneemt, jullie dat graag anders zouden zien. Net als Liesbeth denk ik dat het goede voorbeeld blijven geven en erover praten uiteindelijk wel zal helpen.
    Maar bon ja, 't is niet alsof ik er praktijkervaring mee heb natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen