vrijdag 12 januari 2018

Fair wear Friday: het pashokje

Neen, ik heb in de solden geen kleren gekocht. Niets fairs. Niets tweedehands. Helemaal niets. Gewoon omdat ik niets nodig had. Als dat niet duurzaam is! Dus niets te vertellen? Toch wel, maar die van Charlie hebben het in hun tips voor cleane kleren precies al uitgeschreven...

'Buying is voting. Elke keer opnieuw moet je je bewust zijn van de keuze die je maakt en wat/wie je hiermee steunt. Ik zou mijzelf dus omschrijven als een ‘ethisch bewuste consument’. Deze titel laat de ruimte om iets te beseffen maar er soms toch niet volledig naar te ageren. Ethisch besef is immers iets anders dan ethisch gedrag. (...) Is het gemakkelijk om je steeds te gedragen naar je ethische overtuigingen? Neen! Ik hou van mooie kledij en mijn budget is niet oneindig. Dus soms kom ik in de verleiding om in te gaan op een trend bij een goedkopere keten.'

Herkenbaar. Ik heb ook al met een zomers kleedje aan de kassa staan dromen van vakantie. Maar dat is het voordeel van een wachtrij: tijd om te denken. Wil ik dit kleedje echt? Hoe zomers ook, dat kleedje gaat me geen instant zon of geluk brengen, die dingen kun je nu eenmaal niet kopen. Bovendien, hoe mooi ook, het stofje is gedrenkt in bloed, zweet en tranen. En helaas, reportages over textielarbeiders tonen dat je dat letterlijk moet nemen. 



Met lege handen uit de winkel komen, soms voelt dat goed. Ook in de solden. Geen buit binnen gehaald, maar wel een persoonlijk schouderklopje gescoord. 'Goed bezig,' zeg ik dan net niet luidop tegen mezelf, 'weer eens laten weten dat ik niet mee doe, dat het anders moet.'

Ja, het pashokje is mijn stemhokje. En iets niet kopen, is ook een daad.

********************
Dit bericht past in een reeks over faire kleren. Op vrijdag ga ik (soms!) in mijn kleerkast op zoek naar broeken, rokken, bloesjes, kleedjes, schoenen, ondergoed en kousen die eerlijk gemaakt zijn. Dat wil zeggen: kleren die de katoenboeren én de textielarbeiders in goede werkomstandigheden konden maken en waarvoor ze een deftig loon kregen. Daarom. 
Zin om mee te doen met Fair wear Friday? Mail Lies!
      

1 opmerking: