vrijdag 19 januari 2018

Fair wear Friday: pluizige konijntjes

Dat van die konijnen wist ik niet. Dus zocht en vond ik een filmpje. Geluid aan. Op de 37ste seconde weer weg geklikt. Ik kan er niet tegen, ga het hier dus ook niet weergeven. Als U wil weten hoe die lekker warme angoratrui gemaakt wordt, tik op Youtube Angora Rabbit Fur Cruelty in...

Van alle andere miserie in de modewereld was ik wel al op de hoogte. U ook, denk ik. Toch hakt het artikel van De Correspondent er nog stevig in. Emy Demkes lijst de gruwel pijnlijk netjes op. Als je in haar tekst ook nog eens over de blokjes extra informatie schuift ...

Gelukkig schrijft ze na zoveel ellende plots: 'Zowel mens als milieu lijdt onder onze continue honger naar kleding. De industrie weet dit ook.' Ze vindt het hoopgevend (en ik ook) dat steeds meer mensen de afgelopen jaren vragen stellen over hun kledingaankopen. 'Vijf euro voor een T-shirt, dat kan toch niet eerlijk zijn?' Die druk op bedrijven begint zijn vruchten af te werpen. 'En laten we wel wezen, deze industrie biedt ook enorm veel kansen; een kans op een eerlijk inkomen voor miljoenen mensen in de armste landen.'

Ik sloot het artikel en dacht: als tijden veranderen, kom dan maar op met al die filmpjes waarin pluizige konijnen vriendelijk geplukt worden. Gelukkig bestaan die ook effectief. En ik weet het wel, dit zijn huisdieren waarvoor de baasjes veel tijd uittrekken, op grote (industriële) schaal is dat minder vanzelfsprekend. Toch zou dat de standaard moeten zijn. Diervriendelijk is niet alleen beter voor die konijnen, maar ook beter voor wie die job moet uitoefenen. We mogen mensen niet vragen om dieren pijn te doen, daar kan niemand echt goed tegen. In het filmpje geeft het baasje het mee als instructie, maar eigenlijk is het gewoon diepmenselijk: You don't wanna cut their skin.  

Volgende keer dat we in de winkel met een angoratrui in onze handen staan toch eens aan denken. Liever iets duurder, maar mét garantie dat het zonder dat vreselijke gekrijs gemaakt is. 



 ********************
Dit bericht past in een reeks over faire kleren. Op vrijdag ga ik (soms!) in mijn kleerkast op zoek naar broeken, rokken, bloesjes, kleedjes, schoenen, ondergoed en kousen die eerlijk gemaakt zijn. Dat wil zeggen: kleren die de katoenboeren én de textielarbeiders in goede werkomstandigheden konden maken en waarvoor ze een deftig loon kregen. Daarom. 
Zin om mee te doen met Fair wear Friday? Mail Lies!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten